Αγαπημένες ταινίες - Μέρος 2ο

Ποτέ δεν δήλωσα και δεν θα δηλώσω κριτικός κινηματογράφου. Το μόνο που μπορώ να πω είναι πως λατρεύω να παρακολουθώ ταινίες. Ταινίες όλων των ειδών, καινούριες και παλιές.
Έτσι, είπα να κάνω μια λίστα με τις αγαπημένες ταινίες μου και να σας λέω τη γνώμη μου για αυτές. Η λίστα είναι μεγάλη και συνεχώς αυξάνεται, για αυτό το λόγο αποφάσισα να την χωρίσω σε μέρη ώστε να σας τις παρουσιάζω σε “δόσεις”. Αυτή λοιπόν, είναι η δεύτερη δόση.

 

*Το πρώτο μέρος βρίσκεται εδώ: http://www.cretewoman.gr/el/1961/aiapimenes-tainies-meros-1o.php

 

Της Ελίνας Λαγουδάκη

 

1. Pulp Fiction
Όταν ο σκηνοθετικός φακός και το σενάριο του μεγάλου Ταραντίνο συναντά την ταλαντούχα Ούμε Θέρμαν, τι άλλο πέρα από επιτυχία θα μπορούσε να δημιουργηθεί; 1994 και η Ούμα Θέρμαν πρωταγωνιστεί σε μια αστυνομική νεο-νουάρ κινηματογραφική ταινία μαύρης κωμωδίας. 
Υπόθεση: Ο Τζουλς Γουίνφιλντ και ο Βίνσεντ Βέγκα δουλεύουν σαν εκτελεστές για τον γκάνγκστερ Μαρσέλους Γουάλας. Σε μια «δουλειά» σώζονται σαν από θαύμα και ο Τζουλς αποφασίζει να τα παρατήσει. Ο Γουάλας κλείνει συμφωνία με τον μποξέρ Μπουτς Κούλιτζ, να χάσει σε αγώνα που είναι να δώσει και τον πληρώνει για αυτό. Τελικά όμως δεν τηρείται η συμφωνία και ο μποξέρ σχεδιάζει να φύγει από την πόλη. Αναγκάζεται όμως να γυρίσει μια τελευταία φορά στο διαμέρισμά του για να πάρει μαζί το ρολόι του πατέρα του γνωρίζοντας ότι πιθανώς θα τον περιμένουν εκεί οι εκτελεστές του Γουάλας.
Ο τίτλος εμπνεύστηκε από τα χαμηλής ποιότητας περιοδικά που υπήρχαν εκείνη την εποχή. Περιοδικά με ακανόνιστο περιεχόμενο. Κάτι τέτοιο είναι και η συγκεκριμένη ταινία καθώς έχει μέσα από ναρκωτικά και βία μέχρι το γνωστό αντισυμβατικό χιούμορ του Ταραντίνο. 

 

2. Οι δώδεκα ένορκοι
Μια καθηλωτική κοινωνική ταινία του 1957 που διαδραματίζεται σε μια αίθουσα συσκέψεων ενόρκων. 
Υπόθεση: Ενα 18χρόνο αγόρι από την Ισπανία καταδικάζεται με θανατική ποινή σε ηλεκτρική καρέκλα για την δολοφονία του πατέρα του. Ο δικαστής καλεί τους δώδεκα ένορκους να αποσυρθούν για να βγάλουν την ετυμηγορία τους. Για να «εκτελεστεί» ο 18χρονος κατηγορούμενος θα πρέπει να συναινέσουν και οι 12. Στην αρχή της συνεδρίας δείχνουν ότι οι ένορκοι είναι πεπεισμένοι πως ο νεαρός είναι ένοχος. Καλούνται να ψηφίσουν. Ολοι ψηφίζουν ότι είναι ένοχος εκτός από τον 8ο ένορκο, ο οποίος διατηρεί αμφιβολίες για την ενοχή του νεαρού και προσπαθεί να πείσει τους υπόλοιπους έντεκα ενόρκους ότι τα στοιχεία δεν είναι τόσο ξεκάθαρα όσο φαίνονται. Μέσα από διάφορες συζητήσεις μεταξύ τον ενόρκων ξεδιπλώνονται μπροστά μας δώδεκα διαφορετικές προσωπικότητες και η ταινία καταλήγει σε μια αποκάλυψη των αδυναμιών, των προκαταλήψεων και των προβλημάτων του κάθε ενόρκου. Πόσο εύκολα μπορείς να αποφασίσεις να στείλεις στο θάνατο έναν άνθρωπο;
Αν και ήταν η πρώτη δουλειά του Σίντνεϊ Λιούμετ , η ταινία αυτή μπορεί να χαρακτηριστεί ως μια κοινωνική αλληγορία για τη εφαρμογή της δημοκρατίας στην κοινωνία και να θεωρηθεί πως παραδίδει μαθήματα σκηνοθεσίας. 

 

3. The Matrix
1999 και η ταινία The Μatrix έρχεται να ταράξει τα νερά. Ταινία επιστημονικής φαντασίας στην οποία ο κόσμος που γνωρίζουμε θεωρείται Matrix, δηλαδή είναι μια εικονική πραγματικότητα. 
Υπόθεση: Τι είναι το Matrix; Την απάντηση αυτού του ερωτήματος θέλει να μάθει ένας άντρας που δουλεύει σε μια εταιρία με υπολογιστές και που ως χάκερ είναι γνωστός με το όνομα Νίο. Μια άγνωστη γυναίκα, η Τρίνιτυ, θα τον πλησιάσει, γνωρίζοντας πολλά πράγματα για εκείνον και η οποία θα τον φέρει πιο κοντά στην απάντηση. Η αλήθεια όμως με την οποία έρχεται αντιμέτωπος, ότι ο κόσμος δηλαδή που ζει έχει καταληφθεί από μηχανές και δεν είναι αυτό που φαίνεται, του φαίνεται εξωπραγματική. Μέχρι που τον συλλαμβάνουν και στην ανάκριση, του συμβαίνουν μερικές περίεργες καταστάσεις..
Σπέσιαλ ή καλύτερα υπερφυσικά εφέ σε μια εποχή που φάνταζαν όνειρο, δημιούργησαν ένα φανατικό κοινό για της πιο σύγχρονες ταινίες επιστημονικής φαντασίας. Η πρώτη ταινία μιας τριλογίας που ήταν και η καλύτερη. 

 

4. Στη φωλιά του κούκου 
1957 και ο Τζακ Νίκολσον πρωταγωνιστεί σε μια δραματική ταινία που άφησε εποχή με ερμηνεία που τάραξε και έπρεπε να διδάσκεται. Η ταινία είναι μεταφορά του ομωνυμου βιβλίου του Κεν Κέισι.
Υπόθεση: Στο Όρεγκον του 1963, ο Ραντλ Πάτρικ Μακ Μέρφι (Τζακ Νίκολσον) ένας ψυχοπαθής εγκληματίας που εκτίει μικρή ποινή σε αγροτική φυλακή, μεταφέρεται σε ψυχιατρική κλινική. Ο Μακ Μέρφι ελπίζει πως εκεί θα περάσει τους τελευταίους μήνες της ποινής του σε ένα περιβάλλον πιο ήρεμο και αποφεύγοντας τη σκληρή δουλειά. Η πτέρυγα του Μακ Μέρφι όμως διευθύνεται από τη σκληρή και άκαμπτη νοσοκόμα Μίλντρεντ Ρέιτσεντ (Λουίζ Φλέτσερ), η οποία χρησιμοποιεί ανορθόδοξες ιατρικές μεθόδους προκειμένου να υποτάξει και να ταπεινώσει τους ασθενείς της. Ο Μακ Μέρφι ανακαλύπτει ότι οι ασθενείς φοβούνται περισσότερο τη Ρέιτσεντ από την επανένταξή τους στον έξω κόσμο και γρήγορα γίνεται αρχηγός μιας ομάδας ασθενών. Οι ασθενείς αυτοί είναι ο Μπίλι Μπίμπιτ (Μπραντ Ντουρίφ), ένας νέος που τραυλίζει από νευρικότητα, ο Τσάρλι Τσεσγουίκ (Σίντνεϊ Λάσικ), ένας άνδρας με συμπεριφορά και αντιδράσεις παιδιού, ο Μαρτίνι (Ντάνι Ντε Βίτο) που έχει παραισθήσεις, ο Ντέιλ Χάρντιγκ (Γουίλιαμ Ρέντφιλντ) ένας μορφωμένος παρανοϊκός και ο Τσιφ Μπρόμντεν (Γουιλ Σάμσον) ένας πανύψηλος κωφάλαλος Αμερικανός ιθαγενής. Ο Μακ Μέρφι συγκρούεται με τη νοσοκόμα Ρέιτσεντ και ένας πόλεμος νεύρων ξεσπάει ανάμεσά τους. Μετά από πολλά συμβάντα, ο Μακ Μέρφι δένεται με τους υπόλοιπους έγκλειστους και, μετά από μια προσπάθεια να δραπετεύσει, υπόκειται σε λοβοτομή. Αποκαλύπτεται ότι ο Μπρόμντεν δεν ήταν τελικά κωφάλαλος, και δραπετεύει.  
Μπορεί από όταν γυρίστηκε αυτή η ταινία να έχουν περάσει πολλά χρόνια, αλλά παραμένει μια από τις πιο αγαπημένες ταινίες ακόμα και νέων ατόμων.