Πράγματα που πρέπει να κάνεις για να boostάρεις την συναισθηματική σου νοημοσύνη

Ένας νευροεπισήμονας εξηγεί ποια 3 πράγματα πρέπει να κάνεις για να boostάρεις την συναισθηματική σου νοημοσύνη!

Η συναισθηματική νοημοσύνη δεν είναι το εισιτήριό σου για τις εξετάσεις στη σχολή,  αλλά είναι αυτό που θα σε διαμορφώσει σ’ έναν λειτουργικό, συμπαθητικό, καλά προσαρμοσμένο ενήλικα. Το EQ, όπως λέγεται απλά, είναι η ικανότητα να εντοπίζεις και να διαχειριστείς τα συναισθήματά σου και τα συναισθήματα των άλλων.

Μπορείς να το αισθανθείς;

Το EQ είναι ο υποτιμημένος αδελφός που μένει πάντα λίγο πίσω από το   IQ. Αλλά δεν πρέπει να είναι έτσι! Το 2016, η Fast Company αποκαλούσε το EQ μία από τις ταχύτερα αναπτυσσόμενες δεξιότητες εργασίας και ότι οι εργοδότες την εκτιμούν περισσότερο από το IQ. Σύμφωνα με την έκθεση του World Economic Forum’s Future για το μέλλον του εργατικού δυναμικού η συναισθηματική νοημοσύνη θα είναι μια από τις 10 καλύτερες δεξιότητες εργασίας το 2020. Ποιο είναι το πλήθος των συναισθηματικών εντάσεων; Τα άτομα με EQ κατανοούν καλύτερα και συμπάσχουν με τους άλλους, καθιστώντας τους καλύτερους, πιο προσεκτικούς παίκτες της ομάδας.

Η ενίσχυση του EQ μπορεί να είναι λίγο εκτός από το comfort zone  σου. Για παράδειγμα, μέχρι πρόσφατα, μια μακροχρόνια παραδοχή ανέφερε ότι όλα τα συναισθήματα κατατάσσονταν σ’ έναν από τους έξι μεγαλύτερους κουβάδες συναισθημάτων: ευτυχία, θλίψη, θυμό, έκπληξη, φόβο και αηδία.

Σύμφωνα με μια μελέτη του 2017 από τους ερευνητές του Πανεπιστημίου του Berkeley, αυτό απέχει πολύ από την πραγματικότητα. Οι ερευνητές δεν αναγνώρισαν έξι, αλλά 27 διαφορετικά συναισθήματα. Σημείωσε: διασκέδαση, αμηχανία, λατρεία, θαυμασμός, χαρά, δέος, λαχτάρα, αισθητική εκτίμηση, ηρεμία, είσοδος, νοσταλγία, σύγχυση, άγχος, φόβος, τρόμος, αηδία, σεξουαλική επιθυμία, ρομαντισμός, , έκπληξη, ανακούφιση, ενθουσιασμό, ενδιαφέρον, ικανοποίηση και πλήξη. Πω πω, η ταινία “Inside Out” ήταν θλιβερά ατελής τελικά!

 

Συναισθήματα 1, 2, 3 πάμε!

Τώρα που κατάλαβες τη σημασία του EQ, ας δούμε πώς μπορούμε να κάνουμε τον κόσμο πιο συναισθηματικά έξυπνο! Η νευροεπιστήμονας και ψυχολόγος Lisa Feldman Barrett εξέθεσε τρία βήματα για να ενισχύσει τη συναισθηματική νοημοσύνη σου στο βιβλίο της “Πώς γίνονται οι συναισθήσεις: Η μυστική ζωή του εγκεφάλου”. Πιο περιληπτικά θα λέγαμε ότι τα βήματα είναι 3!

1. Αναγνωρίστε ένα ευρύ φάσμα συναισθημάτων. Αυτό που η Barrett αποκαλεί “συναισθηματική κοκκινότητα”. Αν το μόνο που μπορείτε να αναγνωρίσετε είναι “είμαι ευτυχισμένος” και “είμαι λυπημένος”, το μόνο που θα αισθανθείτε ποτέ είναι η ευτυχία ή η θλίψη. Μόλις αρχίσεις να δίνεις στα 27 συναισθήματα που αναφέραμε παραπάνω (ενώ υπάροχυν σίγουρα  πολλά ακόμα! Γιατί όχι;) τα credits που τους αξίζουν θα ξεκινήσεις να ανακαλύπτεις και να εξερευνάς  τις λεπτομέρειες του κάθε αισθήματος. Σύμφωνα με τα λόγια της Barrett, “ο εγκέφαλός σας θα έχει πολλές περισσότερες επιλογές για την πρόβλεψη, την κατηγοριοποίηση και την αντίληψη του συναισθήματος, δίνοντάς σας τα εργαλεία για πιο ευέλικτες και λειτουργικές απαντήσεις”. Αυτό είναι καλό.

 

2. Μάθε νέες λέξεις για συγκεκριμένα συναισθήματα. Οι Νορβηγοί έχουν μία λέξη για την έντονη απόλαυση του να ερωτεύεσαι:  “forelsket”. Αν σκέφτεσαι ότι αυτός είναι ένας πιο fancy τρόπος να περιγράψεις ότι είσαι εκστασιασμένος σκέψου το εξής…. θα έμπαινες στη διαδικασία να εξισώσεις την “λύπη” με τη “θλίψη”; Φυσικά και όχι. Ωστόσο, και οι δύο αυτές λέξεις καταλήγουν  στη «θλίψη». Μόλις μάθετε νέες λέξεις για συγκεκριμένα συναισθήματα, μπορείτε να συνεχίσετε να επεκτείνετε τη συναισθηματική κοκκινότητα σας.
Η Barrett γράφει: “Πιθανότατα ποτέ δεν έχετε σκεφτεί να μάθετε λέξεις ως μια πορεία προς τη μεγαλύτερη συναισθηματική υγεία, αλλά αυτό προκύπτει άμεσα από τη νευροεπιστήμη της κατασκευής. Καθορίζει ουσιαστικά τον τρόπο που αισθάνεστε. Για το λόγο αυτό, όσο πιο φτωχό είναι το λεξιλόγιό σας, τόσο πιο συγκεκριμένα ο εγκέφαλός σας μπορεί να βαθμονομεί τον προϋπολογισμό σας στις ανάγκες του σώματός σας. Στην πραγματικότητα, οι άνθρωποι που παρουσιάζουν υψηλότερη συναισθηματική νοημοσύνη πηγαίνουν στον γιατρό λιγότερο συχνά και ασθενούν σαφώς λιγότερο”.

 

3. Δημιούργησε νέα συναισθήματα. Ποιος είπε ότι δεν μπορείς; Αν δεν έχεις κάποια λέξη για ένα συγκεκριμένο συναίσθημα που βιώνεις μπορείς να του δώσεις εσύ ένα όνομα για να το κάνεις πιο αληθινό και να βελτιώσεις την συναισθηματική σου νοημοσύνη. Δώσε σημασία στο σώμα σου και τα συναισθήματα που βιώνεις, δεν χρειάζεται να βασίζεσαι σ’ ένα λεξικό για να καταλάβεις τι σου συμβαίνει!

 

Πηγή: ipop

Αφηστε καποιο σχολιο