Έλλη Λυραράκη, η Κρητικιά που πήγε τις Γαλάζιες Κυρίες από την Κνωσό σε παπούτσια στο Παρίσι!

  • Πέμπτη, 18 Ιούλιος 2019 10:04
  • Συντακτική Ομάδα
  • Πρόσωπα

Η Έλλη Λυραράκη, η σχεδιάστρια από την Κρήτη, φέρνει τις κομψές, γαλάζιες κυρίες από τις τοιχογραφίες της Κνωσού στα μοναδικά mules που σχεδιάζει.

Δεν πρόλαβε να τελειώσει το σόου της στην Εβδομάδα Μόδας Υψηλής Ραπτικής του Παρισιού και δημοσιογράφοι από το Impression, το Harper’s Bazaar ,το L’officiel και ένα σωρό διάσημα έντυπα, βρήκαν στην δουλειά της μια νέα ανερχόμενη σχεδιάστρια. 

«Πριν από 6 χρόνια αποφασίσαμε με τον άντρα μου ,ο οποίος γνωρίζει την τέχνη της υποδηματοποιίας να δημιουργήσουμε το δικό μας εργαστήριο κατασκευής σανδαλιών στα Χανιά. Κι έτσι ξεκίνησε το ταξίδι...»

θα πει η Έλλη Λυραράκη 

Η Έλλη Λυραράκη γεννήθηκε και μεγάλωσε στην Αθήνα. «Σπούδασα μουσική γιατί ήθελα και διακόσμηση εσωτερικών χώρων γιατί έπρεπε για την οικογενειακή επιχείρηση,την οποία και ανέλαβα σε νεαρή ηλικία» λέει η ίδια. «Πριν από 6 χρόνια αποφασίσαμε με τον άντρα μου ,ο οποίος γνωρίζει την τέχνη της υποδηματοποιίας να δημιουργήσουμε το δικό μας εργαστήριο κατασκευής σανδαλιών στα Χανιά. Κι έτσι ξεκίνησε το ταξίδι... Σε σύντομο χρονικό διάστημα καταφέραμε να φτιάξουμε ένα δίκτυο καταστημάτων με τα οποία συνεργαζόμαστε σε όλη την Ελλάδα και να έχουμε συνεργασίες σε όλη την Ευρώπη έως την νότια Κορέα».

Tαυροκαθάψια: Τα ταυροκαθάψια ήταν άθλημα της μινωικής εποχής,στο οποίο ο αθλητής εκτελούσε άλματα πάνω σε έναν ταύρο. Αντίθετα με την ταυρομαχία ,δεν απαιτούσε τον φόνο των ταύρων.Ο σκοπός του ήταν να αναδείξει την τόλμη και την ευλυγισία των αθλητών. Τα παπούτσια αυτά είναι εμπνευσμένα από την τοιχογραφία που υπάρχει στο παλάτι της Κνωσού. Οι ακροβάτες είναι ασημένιοι,βουτηγμένοι στο χρυσό. Στο δεξί πόδι ο αναβατης σε όρθια θέση έτοιμος να κάνει το άλμα και στο αριστερό πόδι κανοντας το άλμα πάνω στον ζωγραφισμένο στο χέρι ταυρο. Το παπούτσι είναι φτιαγμένο εξ ολοκλήρου στο χέρι,σε ολομεταξο τυρκουάζ σαντουκ ύφασμα.

«Πέρα από τα σανδάλια, σιγά -σιγά ξεκινήσαμε να φτιάχνουμε πολύ ιδιαίτερα δερμάτινα αξεσουάρ και πέρσι για το χειμώνα του 2019 μια σειρά από πολύ ιδιαίτερες μπαλαρίνες/μοκασίνια από vintage υφάσματα, μπροκάρ και βελούδα, την οποία και παρουσίασαμε στο pop up project της Φαίης Μπέη και της Ιλεάνας Ισμυριδη στο Μουσείο Γουλανδρή.

»Εκεί γνώρισα την νυν μάνατζερ μου Άντα Ηλιοπούλου, η οποία με την τεράστια εμπειρία της στην εβδομάδα μόδας Παρισιού και στα μίντια, με συνεργασίες στο Παρίσι με τους μεγαλύτερους οίκους μόδας όπως τηνChanel, τον JITROIS, Chantal Thomass, Miyake, Schiaparelli, Franck Sorbier και πολλούς άλλους, ενθουσιάστηκε με κάποιες δερμάτινες μανσέτες που είχα φτιάξει και ως τότε δεν τις είχε προσέξει ο κόσμος ιδιαίτερα. Η Άντα με πίστεψε αμέσως, είδε πως έχω ένα ιδιαίτερο ταλέντο που δεν απευθύνεται στην Ελλάδα και με παρότρυνε να κάνουμε μια ειδική σειρά υποδημάτων για να την παρουσιάσουμε στην εβδομάδα μόδας υψηλής ραπτικής, με την υποστήριξη της εταιρείας Mephistopheles Productions,στην οποία κατέχει διευθυντική θέση.

Λαβύρινθος: Φτιαγμένο από ολομέταξο γκρι σαντουκ. Εμπνευσμένο από ένα νόμισμα στο Μουσείο της Κνωσού. Φτιαγμένο με τον παραδοσιακό τρόπο,του 16ου αιώνα που κεντανε οι παραδοσιακές κεντήστρες τις παραδοσιακές γυναικείες στολές της Kρήτης. Το κέντημα αυτό έχει την ιδιαιτερότητα ότι κεντιεται με μια κλωστή,αδιάκοπη. Η κλωστή δεν κόβεται. Από εκεί που ξεκινά εκεί τελειώνει. Όπως ο μίτος της Αριαδνης Το σχέδιο αυτό έχει επίσης τον άντρα και τη γυναίκα όπως συμβολίζονται στα αγγεία της εποχής ο άνδρας και η γυναίκα στη Γραμμική Β,την αρχή και το τελος.


Παριζιάνα: Εμπνευσμένα από την τοιχογραφία των ανακτόρων της Κνωσού και φτιαγμένα σε ολομέταξο άσπρο σαντούκ. Η Παριζιάνα είναι ζωγραφισμένη αρχικά στο χέρι και μετά κεντημένη με την παλαιά, παραδοσιακή τεχνική της στριφτής κλωστής για να δημιουργήσουμε την αίσθηση των κυματιστών μαλλιών της

»Στην αρχή μου ακουγόταν παράλογο αλλά στο τέλος με την υποστήριξη της και την καθοδήγηση της ,ανακάλυψα τι πραγματικά μπορώ και θέλω να κάνω. Έτσι ξεκινήσαμε μια έρευνα με τη συμβολή αρχαιολόγου, μελετήσαμε τοιχογραφίες και δοκιμάσαμε παραδοσιακές τεχνικές της Κρήτης που θα μπορούσαν να δώσουν άλλη διάσταση στο χειροποίητο παπούτσι. Φαίνεται ότι η συλλογή μας έκανε εντύπωση ,αφού σε λίγες ώρες την παρουσίασαν τα διεθνούς φήμης περιοδικά Ιmpression,το Ηaarper’s Βazaar και το L´officiel».

Μέλισσα: Τα παπούτσια αυτά είναι φτιαγμένα σε μαύρο μεταξωτό σαντούκ Οι μέλισσες είναι ασημένιες βουτηγμένες σε χρυσό με μάτια από ρουμπίνια Τα παπούτσια αυτά είναι εμπνευσμένα από τη Χρυσή μέλισσα που βρίσκεται στο βρετανικό Μουσείο.
«Ήταν μια μοναδική εμπειρία για μένα και σαν Ελληνίδα και σαν γυναίκα γιατί είμαι η πρώτη Ελληνίδα υποδηματοποιός που παρουσιάζει μια συλλογή χειροποίητων παπουτσιών στην haute couture του Παρισιού. Ήταν υπέροχα».

«Η συλλογή που παρουσίασα στο Παρίσι είναι εμπνευσμένη εξ ολοκλήρου από τον Μινωικό πολιτισμό. Ονομάζεται Αλαγονία, η οποία ήταν σύμφωνα με τη μυθολογία η κόρη του Δία και της Ευρώπης. Και ταυτόχρονα είναι το όνομα του χωριού από το οποίο κατάγομαι στο Ηράκλειο της Κρήτης. Η συλλογή περιλαμβάνει μια σειρά από 15 συλλεκτικά και αριθμημένα παπούτσια, όλα φτιαγμένα εξολοκλήρου στο χέρι.

Είναι ζωγραφισμένα στο χέρι και κεντημένα με τον παραδοσιακό τρόπο που ράβονται οι παραδοσιακές γυναικείες κρητικές στολές, με την τεχνική του 16ου αιώνα,της αδιάκοπης κλωστής-η κλωστή καθώς γίνεται το κέντημα δεν κόβεται,από εκεί που ξεκινά η κλωστή εκεί τελειώνει,όπως ο μίτος της Αριάδνης. Πέντε από αυτά τα υποδήματα είναι ζωγραφισμένα με την παλαιά τεχνική του μπατίκ, ζωγραφική πάνω σε μετάξι, η οποία πρώτη φορά παγκόσμια εφαρμόζεται πάνω σε παπούτσια. Και τρία από αυτά φέρουν αληθινά χρυσά κοσμήματα με ρουμπίνια και λάπις λάζουλι, μια ημιπολύτιμη πέτρα που χρησιμοποιούσαν και οι Μινωίτες για να διακοσμούν και τα δικά τους κοσμήματα. Η συλλογή αυτή,θα έλεγα, ότι είναι ένας φόρος τιμής στον πρώτο ευρωπαϊκό πολιτισμό, ο οποίος όπως αποτυπώνεται στις τοιχογραφίες... είχε μόδα».

 

-Ποια είναι τα πιο αγαπημένα σας υλικά;

«Αγαπώ πολύ τα παλιά vintage υφάσματα από μετάξι και βελούδο και πλέον μου αρέσει να φτιάχνω και να πειραματίζομαι με δικά μου print και τεχνικές πάνω στα πολυτελή υφάσματα».

-Διακρίνω μία αδυναμία στα flat. Γιατί συμβαίνει αυτό;

«Λατρεύω τα flat παππουτσια, είτε είναι τα decorated σανδάλια μου για το καλοκαίρι, είτε είναι οι μπαλαρίνες μου για όλες τις εποχές του χρόνου. Μου αρέσει πολύ να περπατάω και να περπατάω με άνεση και στυλ. Και αυτό μπορούν να το προσφέρουν σε κάθε γυναίκα,κάθε ηλικίας τα flat παπούτσια μου. Εννοείται ότι τα flat παπούτσια φοριούνται με όλα! Και ειδικά η συλλογή Αλαγονία,φοριέται με τζιν outfit, αλλά και με βραδινή τουαλέτα».

-Γιατί οι γυναίκες έχουμε τόση μεγάλη αγάπη στα παπούτσια;

«Οι γυναίκες αγαπούμε τα όμορφα παπούτσια. Μας κάνουν χαρούμενεςΤα παπούτσια δεν έχουν small,medium large η extra large. Δεν έχουν να κάνουν με σιλουέτες η ηλικίες. Τα όμορφα παπούτσια είναι κοσμήματα που διακοσμούν τα πόδια μας και μας κάνουν να νιώθουμε ξεχωριστές. Ήθελα όλες οι γυναίκες στο εξωτερικό να θυμηθούν την Παριζιάνα, τις κομψές γαλάζιες κυρίες από τις τοιχογραφίες της Κνωσού και να έρθουν να βιώσουν λίγες μέρες σε ένα μέρος σαν το νησί μου την Κρήτη. Ένα νησί που έχει μια ανοιχτή αγκαλιά για όποιον έρχεται στα μέρη μας. Και με την σειρά Αλαγονία ήθελα όλοι να περπατήσουν με μια ανάμνηση από τη Μινωική Κρήτη».

-Πώς ήταν η εμπειρία του σόου στο Παρίσι;

«Ήταν μια μοναδική εμπειρία για μένα και σαν Ελληνίδα και σαν γυναίκα γιατί είμαι η πρώτη Ελληνίδα υποδηματοποιός που παρουσιάζει μια συλλογή χειροποίητων παπουτσιών στην haute couture του Παρισιού. Ήταν υπέροχα. Τα παπούτσια μου περπατούσαν υπό τον ήχο της φωνής της Μελίνας Μερκούρη από το cd «Παίζοντας με τη Μελίνα», όπου σε κάποιο σημείο εκφράζει και την άποψη που έχουμε όλοι οι συνεργάτες για την χώρα μας. Λέει πως εάν χάσουμε τον πολιτισμό της χώρας μας δεν είμαστε κανείς. Το φινάλε της επίδειξης ήταν, επίσης, πολύ συγκινητικό καθώς ακουγόταν η φωνή της Μελίνας που έλεγε πως θέλει την Ελλάδα να διαπρέψει....Αυτό δηλαδή που θέλουμε και όλοι εμείς για την χώρα μας. Υπήρχαν Έλληνες που έκλαιγαν μέσα στο σόου.

Ήταν μια πολύ δυνατή στιγμή. Χρωστώ ένα μεγάλο ευχαριστώ στην σχεδιάστρια Ορσαλία Παρθένη που συνδύασε την couture a porter Parthenis χειμωνιάτικη συλλογή της με τα παπούτσια μου, στο Ίδρυμα Μελίνα Μερκούρη που σε συνεργασία με την Άντα Ηλιοπούλου, την Μinos ΕΜΙ ,το νομικό της τμήμα και τον κύριο Μάκη Μάτσα παραχώρησαν ειδικά για το project την μουσική ,τον dj Γιάννη Μώμο που δημιούργησε το set και την ομάδα των καλλιτεχνών μου, την χρυσοχόο μου Δώρα Χατζοπούλου, τη ζωγράφο Άντζυ Λεβάκη,την κεντήστρα/λαογράφο Ελένη Φαντάκη, την εικαστικό Πέπη Χατζηδάκη ειδική στην τεχνική μπατίκ, την οικογένεια μου από την Κρήτη η οποία κέρασε τα βραβευμένα κρασιά Λυραράκη στους ξένους δημοσιογράφους στο wine coctail που ακολούθησε της επίδειξης ώστε να δείξουμε τι άλλο φέρνει η πατρίδα μας, την αδερφή μου που είναι πάντοτε δίπλα μου και τον σύζυγό μου/συνεργάτη και τεχνίτη μου Νότη Χατζηδάκηπου ονειρεύτηκε αυτή την στιγμή για μένα και την δουλειά μας. Και βέβαια, την Άντα Ηλιοπούλου, ξανά και ξανά, που πίστεψε τόσο βαθιά σε μένα που μου έδωσε τη δύναμη και την ασφάλεια να το κάνω πραγματικότητα. Ήταν τόσο σίγουρη γι’ αυτό που ετοιμάσαμε που όλοι ενστερνιστήκαμε αυτή την ασφάλεια».

Δείτε το σόου της Έλλης Λυραράκη στο Παρίσι:

Πηγή: womantoc.gr