Μια συνέντευξη του οργανοποιού μουσικού κατασκευαστή βιολιών Μιχάλη Λουφαρδάκη

  • Πέμπτη, 15 Μάρτιος 2018 22:54
  • Συντακτική Ομάδα
  • Πρόσωπα

Συνέντευξη στον Παναγιώτη Βουρδουμπά*

Καταξιωμένος καλλιτέχνης στο χώρο της Κρητικής παραδοσιακής μουσικής θεωρείτε ένας  από τους καλύτερους συνεχιστές της Κρητικής μας κληρονομιάς άψογος δεξιοτέχνης βιολιστής της νέας γενιάς αλλά  και..κατασκευαστής βιολιού τις σπουδαίας γραμμής του  STRADIVARIOUS..

Ο Μιχάλης Λουφαρδάκης είναι από τους νέους ελπιδοφόρους και δεξιοτέχνες μουσικούς των Χανίων. Δαιμόνιος χειριστής του δοξαριού, από τους καλύτερους της νέας γενιάς.Γεννήθηκε το 1978 στα Χανιά και κατάγεται από τα Παλαιά Ρούματα Κισσάμου, το χωριό με την πλούσια μουσικοχορευτική παράδοση. Επηρεασμένος από τον τόπο καταγωγής του, αλλά και από το οικογενειακό του περιβάλλον, μιας και ο πατέρας του έπαιζε λαγούτο, δεν άργησε να πιάσει στα χέρια του το βιολί. Στον σύλλογο του "Χάρχαλη" έκανε τα πρώτα του βήματα με τον βετεράνο Σταύρο Καντηλιέρι, πήρε όμως και μαθήματα από τον Μιχάλη Κουνέλη και τον Κωστή Παπαδάκη ή Ναύτη. Σημαντικές οι επιρροές από τον συγχωριανό του, τον παλαιό βιολιστή Γουβεροκωστή. Ο Μιχάλης παίζει, μπορούμε να πούμε, στην "γραμμή" του Ναύτη, έχοντας όμως και στοιχεία από τον Γουβεροκωστή. Έχει συνεργαστεί με αξιόλογους λαγουτιέρηδες και χαράζει την δική του πορεία στην κρητική μουσική άλλα κ με τη κατασκευή βιολιών με σεμνότητα και αγάπη για αυτό που κάνει.



   Ας ξεκινήσουμε λοιπόν:

  Π.Β   Μιχάλη καλωσόρισες στην ιστοσελίδα του crete Woman
  Μ.Λ   Καλώς σε βρήκα φίλε Παναγιώτη !!
   Π.Β   Μιχάλη πότε άρχισες να ασχολείσαι με την οργανοποιία? 
   Μ.Λ  Ξεκίνησα την ερασιτεχνική οργανοποιία το 2008. και στα επόμενα χρόνια  και μόνο αφοσιώθηκε αποκλειστικά στην κατασκευή του βιολιού. Ξεκινώντας από την ηλικία των .40. Με αρκετή μελέτη, έντονη αναζήτηση και πειραματισμό αλλά πάντα με απαράμιλλο σεβασμό στο ξύλο και στους παλαιούς μαστόρουςέφτασα σε ένα αξιόλογο επίπεδο κατασκευών. Πολλοί φιλοδοξείτε να ακούσετε και να αισθανθείτε τον ήχο ενός βιολιού ερχόμενος από το ίδιο σας το παρελθόν. Ίσως είναι ένα όνειρο παιδικής ηλικίας ή ένα άκουσμα βιολιού που ο ήχος πήγαζε από τα χέρια άλλου μουσικού. Ακούσατε ένα βιολί που σας γοήτευσε εντελώς και πάντα είχατε όραμα για ένα τέλειο εργαλείο ήχου. Αυτό λοιπόν το όραμα σας διαβεβαιώνω θα το πλησιάσετε εάν πιάσετε ένα από τα έργα μου στα χεριά σας. Με καμάρι λοιπόν θα σας παρουσιάσω τα έργα μου φτιαγμένα με πολλή αγάπη και μεράκι. Είναι έργα με άριστης ποιότητας ξύλα και φόρμουλας βερνικιών, δικής μου σύνθεσης, αναδεικνύοντας την απαράμιλλη ομορφιά με φανταστικά εμφανισιακά αλλά και ηχητικό αποτέλεσμα. 

      Π.Β   Έμαθες από κάποιον την τέχνη;

      Μ.Λ   Όχι είμαι αυτοδίδακτος απλά με την δουλειά που έκανα παλιά μου άρεσε η τέχνη και η δημιουργία και έτσι και ασχολήθηκα   με την κατασκευή του βιολιού που πάνω από 32 χρόνια μουσικής πορείας και δημιουργίας το ξεκίνησα περισσότερο για μένα.  


   Π.Β   Τι πρέπει να προσέξει κάποιος που θέλει να αγοράσει βιολί για πρώτη φορά και γιατί να προτιμήσει ένα χειροποίητο όργανο και όχι ένα από αυτά του εμπορίου;
  Μ.Λ  Το χειροποίητο από του εμπορίου οι διαφορές του είναι μεγάλες.Ο λόγος είναι ότι το χειροποίητο βιολί θέλει χέρια και ψυχή ενώ               του εμπορίου είναι απλά τυποποιημένο..
   Π.Β  Μιχάλη είσαι καθηγητής βιολιού στο Ωδείο Χανίων? ποιος είναι ο στόχος σου?
   Μ.Λ  Παναγιώτη ο στόχος μου είναι η συνέχιση και η εκμάθηση όπως διδάχτηκα από τους παλιούς, να αφήσω και εγώ ένα λιθαράκι                  στην νέα μας γενιά.. 


 


 Π.Β  Μιχάλη οργανοπαίχτης και πρωτοχορεύτης ποια η σχέση τους?
  Μ.Λ Είναι ζευγάρι μουσικά εννοώ και λέω το γιατί.. Ανάλογα τον χορευτή αν είναι καλός γίνεσαι και εσύ καλός...
   Π.Β Μιχάλη με τι ξύλα κατασκευάζεται το βιολί?


   Μ.Λ Παναγιώτη κατασκευάζεται με δύο ξύλα τον σφένδαμο( κελεμπέκι) και για το καπάκι χρησιμοποιείται το Έλατο σαν καπάκι και τα                 στο σωμα..    
     
   Π.Β  Πως διακρίνεται ένα καλό βιολί ?
   Μ.Λ  Από τον βαθύ γεμάτο ήχο του ,τον καθαρό του ήχο να παίζεται σε όλες τις θέσεις ευχάριστα, όσο αφορά την ποιότητα του ήχου..
   
          
  Π.Β   Τα παραδοσιακά βιολιά  διαφέρουν στα κουρδίσματα από τα  ευρωπαϊκά?
  Μ.Λ    Το κουρδίσματα αλλά Τούρκα υπάρχουν και μπορούν να κουρδιστούν έναν τόνο παραπάνω η χαμηλότερα ανα΄λογα με τα   όργανα που το συνοδεύουν... 
   Π.Β    Και μία τελευταία  ερώτηση Μιχάλη .. Βιολί και βερνίκι....
 
   Μ.Λ    Μεγάλη η σημασία αυτή του βερνικιού διότι παίζει μεγάλο ρόλο στον ήχο ..να φανταστείς ότι ακόμα μελετάνε ποια βερνίκια  ήταν του STRADIVARIOUS..
   Π.Β   Μιχάλη σε ευχαριστώ για την συνέντευξη σου αυτή στην ιστοσελίδα μας ...

         

ο Παναγιώτης Βουρδουμπάς είναι Ραδιωφονικός μουσικός παραγωγός κρητικόραμα 93,8 fm
  
 

1 Σχόλια

  • Αλέξης, alexiaxatz1705@...,

    16/03/18 19:12

    Άξιος εκφραστής της γνήσιας παραδοσιακής μουσικής του τόπου μας. Συγχαρητήρια!!!!!