Κανόνες ευπρέπειας στον χώρο εργασίας

  • Πέμπτη, 7 Δεκέμβριος 2017 10:40
  • Συντακτική Ομάδα
  • Ευ Ζην

Ίσως εδώ να αναλύεται ένα ζήτημα που δε χαίρει ευρύτατης αποδοχής στην εργασιακή κουλτούρα των Ελλήνων. Ο εργασιακός μας χώρος και η...
καλή ψυχολογία που επικρατεί εντός αυτού είναι καταλυτικά στην ευτυχισμένη καθημερινότητα. Επίσης είναι ένας Κώδικας Συμπεριφοράς που αφορά τον κάθε εργαζόμενο, ακόμη και στην περίπτωση που εργαζόμαστε ατομικά. Πάντα προκύπτει ανάγκη αγαστής και ομαλής ισορροπίας, προϋπόθεση της επιτυχίας του σκοπού μας.

Εκθέτουμε εδώ τις βασικές αρχές ευπρέπειας, ωστόσο απαρχή κάθε κανόνα και τελικός του σκοπός είναι ο ουσιαστικός σεβασμός στο ίδιο το επάγγελμα και την ιδιότητά μας και κατά συνέπεια, στους ανθρώπους που είναι συνάδελφοι και επισκέπτες του χώρου μας.

Σεβασμός του Χρόνου: Αυτό σημαίνει ότι η καθυστέρηση, η άσκοπη δημιουργία αναμονής και η κατάχρηση του χρόνου των συναδέλφων ή των εργαζομένων μας είναι κοινωνικά απαράδεκτη συμπεριφορά. Είναι εύκολο να παρεκκλίνει κανείς από την παραπάνω αρχή καθώς πάντοτε υπάρχουν αρκετές δικαιολογίες ή και πραγματικοί λόγοι που καθιστούν την ακριβή προσέλευσή μας σε μία συνάντηση, παραδείγματος χάριν, δύσκολη. Φροντίζουμε ωστόσο να μην επαναπαυόμαστε σε αυτές καθώς πάντα, η καθυστερημένη εμφάνισή μας και η αναμονή δημιουργούν δυσφορία, ακόμη και αν αυτό δεν λέγεται ξεκάθαρα.

Ακόμη και αν είστε προϊστάμενος ή εργοδότης, τότε οφείλετε να βρίσκεστε νωρίτερα –και να αναχωρείτε αργότερα- από τους υπόλοιπους. Κανείς δεν επιθυμεί να αμαυρώνεται η εικόνα του από κάτι τόσο εύκολα διαχειρίσιμο. Όταν διαπιστώνετε ότι η καθυστέρησή σας είναι αναπόφευκτη, ειδοποιήστε τους συναδέλφους σας για αυτήν. Επιπλέον, όταν καθυστερείτε γιατί ήταν αναπόφευκτο, η προβολή δικαιολογιών και η χρήση της υπερβολής δε βοηθά. Αντίθετα, αναλάβετε την ευθύνη με το να εκφράστε τη συγγνώμη σας για την κατάχρηση του χρόνου τους.

Λαμβάνετε υπόψη το Πρόγραμμα των Συναδέλφων: Όταν προκύπτει μία αναγκαιότητα που επιτάσσει αλλαγή του προγράμματός σας, λάβετε υπόψη τη δυσκολία που ενδέχεται να επιφέρετε στην εργασία των συναδέλφων σας, σε τυπικό και κυρίως ουσιαστικό επίπεδο. Δηλαδή, ναι, υπάρχει ώρα διαθέσιμη για να κάνω αναπλήρωση των μαθημάτων πριν από την ώρα του συνάδελφου καθηγητή, οι μαθητές όμως θα είναι το ίδιο αποδοτικοί και συγκεντρωμένοι και στο δικό του μάθημα; Μέσα στην πίεση των αναγκών, είναι εύκολο να παραμερίζουμε τις ποιοτικές επιπτώσεις των επιλογών μας, οφείλουμε όμως να μην λησμονούμε ότι συνυπάρχουμε προκειμένου να κάνουμε τη ζωή των άλλων ανθρώπων ευκολότερη, όχι το αντίθετο.

Μην κουβεντιάζετε με διάθεση κουτσομπολιού: Η αναφορά –πόσω μάλλον η κουβέντα-σε πρόσωπα τα οποία είναι απόντα τη στιγμή της συζήτησης είναι τουλάχιστον άκομψη. Όταν συνυπάρχουμε, οι προστριβές είναι αναπόδραστη πραγματικότητα. Όταν προκύψει ένα ζήτημα που σας προβλημάτισε, κάποιος που έθιξε το πρόσωπο ή την ποιότητα της εργασίας σας, «καθαρίστε την ατμόσφαιρα» με χαμηλούς τόνους. Χωρίς να κοινοποιήσετε τη συνάντησή σας σε οποιονδήποτε τρίτο, διαφυλάξτε την ιδιωτικότητα της συζήτησης και αναλύστε το με το πρόσωπο που σας αφορά.

Ενδέχεται να έγινε μία παρεξήγηση ή ένας πράγματι κακός χειρισμός που, αν δεν επιλυθεί, θα παραμένει για να θολώνει την ατμόσφαιρα, πράγμα επιβαρυντικό κυρίως για εσάς. Όταν βρεθείτε μπροστά σε μία συζήτηση όπου σχολιάζεται κάποιος, δηλώστε ξεκάθαρα ότι αυτή η κουβέντα σάς φέρνει σε δύσκολη θέση, λόγω της απουσίας του συγκεκριμένου ανθρώπου. Μην εκφέρετε άποψη ακόμη, και αν πρόκειται για περιστατικό στο οποίο ήσασταν μπροστά. Η διάδοση συκοφαντιών επιβαρύνει το κλίμα.

Η χρήση του Διαδικτύου να εξυπηρετεί μόνον την εργασία: Μη σπαταλάτε παραγωγικό χρόνο στα κοινωνικά δίκτυα όταν εργάζεστε, αλλά εκμεταλλευθείτε το κενό σας για να ξεκουραστείτε, να προετοιμαστείτε ή να τακτοποιήσετε το χώρο σας, να κάνετε πράγματα που η πίεση της εργασίας δε σας επιτρέπει. Γενικά, δε θέλουμε να δημιουργούμε την εντύπωση πως έχουμε ανάγκη διαφυγής από τα καθήκοντά μας.

Μη μιλάτε στο Κινητό σας: Οι δικοί μας άνθρωποι γνωρίζουν τα ωράρια και την ποιότητα της εργασίας μας, οπότε η επικοινωνία της ώρας εργασίας δε συμβάλλει στην καλυτέρευση των διαπροσωπικών σχέσεων. Το κουδούνισμα του κινητού και η ομιλία επιφέρουν αναστάτωση σε χώρο όπου οι άλλοι άνθρωποι προσπαθούν να είναι αποδοτικοί. Επίσης η τακτική χρήση του κινητού τηλεφώνου δημιουργεί την αίσθηση ότι δεν είστε στη διάθεση κάποιου συναδέλφου ή επισκέπτη, άρα ενδεχομένως να συμβάλλει σε αποξένωσή σας.

Διατηρείτε προσωπική Υγιεινή: Η επιμελημένη παρουσία και η καθαριότητα αποτελούν στοιχεία της μη λεκτικής επικοινωνίας που είναι κρίσιμη για τις διαπροσωπικές μας σχέσεις. Η ευχάριστη εμφάνιση και η ωραία μυρωδιά προδιαθέτουν θετικά τους ανθρώπους να μάς πλησιάσουν. Αντίστοιχα φυσικά αποφεύγουμε την υπερβολική χρήση του αρώματος που δημιουργεί μία βαριά αίσθηση δυσφορίας σε όλους, πλην ημών. Τρεις ψεκασμοί κολόνιας είναι αρκετοί για το επιθυμητό αποτέλεσμα στη δουλειά.

Ευπρεπές Ντύσιμο: Είναι ένα ατελείωτο κεφάλαιο αν λάβουμε υπόψη τους κανόνες της ενδυματολογικής δεοντολογίας που διέπουν την εκάστοτε ειδικότητα και την κάθε ξεχωριστή επιχείρηση, εταιρία, οργανισμό. Αν ανήκετε στην κατηγορία των επαγγελματιών που φορούν στολή δεν απαλλάσσεστε από τον κανόνα. Η καθαριότητα των ρούχων και των παπουτσιών σας, καθώς και η επιμελής παρουσία (σωστά σιδερωμένα υφάσματα, να μην «φεγγίζουν») είναι προτεραιότητα μας. Για τους υπόλοιπους, οφείλουμε επίσης να γνωρίζουμε ότι η επαγγελματική παρουσία ανοίγει πόρτες χωρίς να κοπιάζουμε παραπάνω. Η υιοθέτηση μίας άμεμπτης εμφάνισης εκπέμπει σεβασμό και ευπρέπεια. Επιπλέον επικοινωνείτε σιωπηρά ότι είστε εξοικειωμένος με τους άγραφους νόμους της ορθής συμπεριφοράς.

Αντίθετα, ή ατημέλητη εικόνα και το αποκαλυπτικό ντύσιμο μπορεί να αποτελέσει εμπόδιο στην πρόοδό μας, χωρίς να το συνειδητοποιούμε. Είναι ένα ζήτημα που δε θίγεται και δε διορθώνεται από κανέναν άλλον, παρά μόνον από εμάς τους ίδιους.

flowmagazine.gr